Koncom minulého týždňa predstavila švédska Scania prvý hybridný náves na svete pokrytý solárnymi panelmi. Jedinečný prototyp má vďaka svojej vlastnej výrobe energie potenciál znížiť prevádzkové náklady aj emisie CO2 z ťažkej dopravy.
Príves hybridného nákladného vozidla je pokrytý solárnymi panelmi s rozlohou 100 metrov štvorcových, ktoré sú zapojené do elektrického systému na palube. Je nasadený vo výskumnom projekte, aby sa zistilo koľko slnečnej energie môže takáto konfigurácia generovať a o koľko je možné znížiť emisie CO2 pomocou pripojených fotovoltaických panelov.
Vznikol v rámci výskumného projektu, ktorého cieľom je zistiť, koľko solárnej energie dokáže takáto konfigurácia vyrobiť a o koľko možno znížiť emisie CO2 vďaka použitiu pripojených fotovoltických panelov. Eric Falkgrim, projektový manažér spoločnosti pre vývoj nákladných vozidiel na solárny pohon, sa vyjadril, že ak je technológia životaschopná v severských krajinách, potvrdzuje to všeobecnú platnosť projektu.
Oddelenie výskumu a inovácií spoločnosti sa pred niekoľkými rokmi inšpirovalo pokrokom dosiahnutým v oblasti lítiovo-iónových batérií a položilo si otázku, či by sa aj technológia solárnych panelov mohla stať účinnejšou a či by sa jej cena mohla znížiť natoľko, aby mal fotovoltický kamión zmysel. Plug-in hybridné nákladné vozidlo/ťahač má všetky „bežné systémy“ vrátane 100 kWh zásobníka energie. Príves má okrem toho ďalšiu kapacitu na uskladnenie 200 kWh energie, ktorá funguje ako „powerbank“ nabíjaný solárnymi panelmi.